Lion Kroeze

Het bepaalde lot

Op de vraag of ons lot is voorbestemd ben ik ervan uitgegaan dat wij als mens de controle  zelf bepalen. Met andere woorden wij nemen het lot in eigen handen. Het lot is de weg waar wij op lopen, die wij individueel creëren, met de omgeving als invloed op, de vorming van onze identiteit.

De mens bestaat uit instinkt, gevoel en bewust, met daaruit voortvloeiend, handelen en dit vormt onze identiteit.

Instinkt: impuls zoals honger

Gevoel: signaal zoals zin in eten

Bewust: denken zoals wat wil ik eten

Handelen: acties zoals het maken van een boterham.

Om deze impulsen, signalen, denken en handelen te kunnen doorgronden hebben wij bewustzijnniveaus nodig om er vorm aan te geven.

Bewustzijnniveaus:

1.    instinkt

2.    bewust worden

3.    empathie

4.    belangeloze empathie

5.    handelen vanuit belangeloze empathie

 

Instinkt: vanuit een impuls aan kunnen voelen dat er iets bedreigend in de lucht hangt.

Bewust: denken, woorden die toegevoegd worden aan een situatie waar men zich in begeeft.

Empathie: inleven in situaties van anderen.

Belangeloze empathie: inleven in situaties van anderen zonder daar zelf  bij betrokken te zijn, zoals de maatschappelijke problemen

Handelen vanuit belangeloze empathie: een actieve rol innemen zonder eigen belang, bijvoorbeeld het opstarten van een project voor Afrikaanse hongerbuikjes met aids.

Om even weer terug te komen op het voorbeeld van de boterham:

Instinkt: impuls van honger

Bewust: denken wat wil ik eten

Empathie: zijn er nog meer mensen in huis die willen eten

Belangeloze empathie: ik maak een boterham voor mezelf en ook voor de anderen

Handelen vanuit belangeloze empathie: ik maak een boterham alleen voor de anderen

Dit kan op elke situatie geprojecteerd worden, wanneer wij hier volledig van bewust zijn dan zijn wij in staat om elke situatie te controleren en te handelen vanuit onze impulsen, gevoelens en denken. Door deze controle van bewustzijn neem je het lot in eigen handen.

 

 

Todos los derechos pertenecen a su autor. Ha sido publicado en e-Stories.org a solicitud de Lion Kroeze.
Publicado en e-Stories.org el 26.11.2009.

 
 

Comentarios de nuestros lectores (0)


Tu comentario

¡A nuestros autores y a e-Stories.org les gustaría saber tu opinión! ¡Pero por favor, te pedimos que comentes el relato corto o poema sin insultar personalmente a nuestros autores!

Por favor elige

Post anterior Post siguiente

Más de esta categoría "Filosófico" (Relatos Cortos en neerlandés)

Otras obras de Lion Kroeze

¿Le ha gustado este artículo? Entonces eche un vistazo a los siguientes:

Is er leven na de dood? - Lion Kroeze (Filosófico)
Heaven and Hell - Rainer Tiemann (Humor)